سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ویژگی های مدارس کارآمد - آموزگارنوین
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
«و هر که حکمت یابد، خیری فراوان یافته است» ـ می فرماید : مقصود فرمانبرداریاز خدا و شناخت امام است . [امام صادق علیه السلام ـ درباره گفتار خدای]
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 10

پیشنهاد تحقیق موضوع مدارس کارآمد از سوی گروه درسی پایه ی دوم ابتدایی که برای وبلاگ نویسان مقاطع ابتدایی و راهنمایی پیشنهاد شد ، موضوعی بسیار جالب وبه روز است . با توجه به اینکه این موضوعات مورد علاقه ی اینجانب بود تحقیقاتی در این زمینه انجام دادم شاید که مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد . پیشنهادات خود را در این زمینه در بخش نظرات قید بفرمایید تا از راهنمایی های شما عزیزان بهره مند شویم.

                                 1

همراه با تصاویر جالب (حتما روی ادامه ی مطلب کلیک کنید.)

بیشترین صاحب نظران به جای کلمه ی مدارس کارآمد از مدارس اثر بخش استفاده می کنند چون که اثر بخش هم به کارکرد و هم به اثر و هدف آن توجه دارند. اثر بخش به لحاظ علمی ، محتوایش غنی تر است .

وی‍ژگی های یک مدارس کارآمد چیست ؟

1 - عمده ترین عامل در کارآمدی مدارس نیروی انسانی کارآمد می باشد : در اولین وهله باید استخدام و مصاحبه ی معلمان به طور دقیق صورت بگیرد . در یک مدرسه ی کارآمد معلم در رشته ی خود تخصص دارد و در همان تخصص خود مشغول ایفای نقش است.در مدارس اثر بخش معلمان اطلاعات خود را به روز می کنند و دوره هایی را که در مورد مسائل آموزشی و یا شغلی است را طی کرده و از فنون های تازه و به روز سود می جویند. تحقیقات ، مطالعه 3 الی 5 ساعت را در زمینه های شغلی در ابعاد مختلف را سواد روزانه معرفی کرده اند آیا در آموزش و پرورش ما یا در بین معلمان این کار جز وجودیت های پرسنل آموزشی است ؟

دوره ابتدایی مهمترین دوره تحصیلی دانش آموزان محسوب می‌شود زیرا در این دوره ضمن اینکه شخصیت نوآموز شکل می‌گیرد، ذهن او بیش از هر زمان دیگر آماده فراگیری و یادگیری است. اهمیت توجه به دوره ابتدایی این شعر معروف را که خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج را تداعی می‌کند. در آموزش و پرورش ایران، هرچه از دوره ابتدایی به بالاتر می‌رویم، معلمان با تحصیلات بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و این موضوع دقیقا نشان‌دهنده کم اهمیت بودن این دوره در نزد مدیران این وزارتخانه است.به آمار زیر در سال 87 دقت کنید :
طبق آخرین آمار جمع آوری شده از کل کشور126 هزار و 961«کار دیپلم» در مدارس ابتدایی سراسر کشور تدریس می کنند یعنی 36 درصد از معلمان مقطع ابتدایی دارای مدرک دیپلم هستند. آمار کارکنان با مدرک دیپلم و فوق دیپلم در دوره ابتدایی نشان می‌دهد که آموزش و پرورش برای سروسامان دادن به وضعیت آموزش و پرورش دوره ابتدایی راه درازی پیش رو دارد و باید با سرمایه‌گذاری مناسب، در ارتقای این دوره بیش از پیش بکوشد.

نیم خیزی هم به معلمان ابتدایی ترکیه سر می زنیم

به نظر شما چه تفاوتهایی وجودارد:
صلاحیت‌‌های معلمین آموزش ابتدایی برطبق استاندارد‌های ISCED از این قرار است:

4 سال دارای دوره های آموزگار آموزش ابتدایی که در موضوعات کلی ، مطالعات حرفه ای و تجربه ی آموزگاری است و نیز 4 سال دیگر دارای دوره های خاص یا تخصصی است.

پیشنهاداتی که می توان درمورد نیروهای کارآمد بیان کرد شامل بر موارد زیر می شود:

الف ) پایه های آموزشی معلمان تقویت شود

ب ) از نیروهای متخصص در مدارس استفاده بشود

ج )استخدام و مصاحبه ی معلمان به طور دقیق صورت بگیرد

د)برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر طالب رشته های معلمی باشند.

خاطره ای جالب از یک معلم دیپلمه:

مهرماه سال 86 بود و اولین سال تدریسم بود .همه ی همکارانم حتی مدیر مدرسه با سابقه ی 16 ساله اش مدرک دیپلم داشتند وقتی به آرامی در دفتر مدرسه قدم می زدم چارتی که متشکل از شناسه ی معلمان بود را دیدم ناگهان چشمم روی مدرک هر کدام از همکاران افتاد.کلمه های دیپلم به این شکل نوشته شده بودند ((دپیلم)) . درسته حرف های ((ی )) و ((پ)) به جای هم نوشته شده بود . اول فکر کردم که اشتباه نگارشی صورت گرفته از مدیر اجازه گرفتم که این اشتباه را تصحیح کنم ولی مدیر این گونه جواب داد : دیپلم را (( دپیلم )) می نویسند و دیپلم می خوانند.

2- در دومین وهله یک مدرسه ی کار آمد مدیر کارآمد و متخصص نیاز دارد. عدم مدیریت صحیح در مدرسه باعث ضعف برنامه ی درسی ، کاهش انگیزه ی عوامل آموزشی و اداری مدرسه ، عدم توجه کافی به فعالیت های مکمل فوق برنامه ، به روز نبودن اطلاعات مدرسه ، عدم تعامل بین همکاران را می شود .

نکته جالب اینکه مدارس موجود در ایران از چند عارضه رنج می برند که مهمترین آن مدیریت های غیر تخصصی است ( جمله ی دکتر پرویز ساکتی در مجله ی مدارس سال تحصیلی 87 – 86 ).

افرادی که برای مدیریت انتخاب می شوند خیلی در حرفه ی خود تخصص ندارند و آموزش های لازم را فرا نگرفته اند .دوم آنکه مدیران ما اشتغال به اموری دارند که اصلا ربطی به مدیریت ندارد. در کشورهای پیشرفته خیلی از کارها یی که مدیران مدارس کشور ما انجام می دهند ، برعهده ی شرکت های خدماتی است. وظیفه ی مدیر مدرسه نظارت آموزشی است (بیانات دکتر غلام رضا احمدی).

به این جمله دقت کنید : وظیفه ی مدیر مدرسه نظارت آموزشی است . آیا در مدارس ، مدیر از نظر علمی و آموزشی در سطح بالاتر از معلمانشان قرار دارد . آیا مدیران از تخصص های مدیریت در امر آموزشی بهره مند هستند ؟

این مشکل در بیشتر مدارس به خصوص در مدارس ابتدایی حادتر است.

پیشنهادی که در این بخش می توان لحاظ کرد به خوبی از مطالب بالا قابل استنباط است.

3- یک مدرسه ی کار آمد داری فضای مناسب آموزشی است . بیشتر مدارس از جمله مدارس روستایی مشکل فضا برای آموزش را دارند. فضا های آموزشی متناسب باید طبق استاندارد های تعیین شده باشند . چیدمان کلاس ها ، فضا های ورزشی (سالن ورزشی مناسب ) ، محیط باز ، از جمله ی این موارد است . به تصویر های پایینی دقت کنید :

این مدرسه هم دارای مقطع ابتدایی (مختلط) و هم برای مقاطع راهنمایی و دبیرستان( دخترانه) استفاده می شود :

12

 

 

 

 

  

این مدرسه هم دارای مقطع ابتدایی (مختلط) و هم برای مقاطع راهنمایی و دبیرستان( دخترانه) استفاده می شود :

1

 

 

 

 

 

4 –مدرسه ی کارآمد دارای امکانات تکنولوژی ، آزمایشگاهی ، کمک آموزشی و ... را دارا می باشد .استفاده از تکنولوژی های به روز برای مدارس در تفهیم یاد گیری و بروز استعداد ها نقش اساسی را دارد .
تفاوت های اساسی میان معلمان ابتدایی و دبیرستان در استفاده از کامپیوتر وجود دارد. معلمان ابتدایی بیشتر از معلمان دبیرستان اعلام کرده اند که در آموزش خود به طور منظم از کامپیوتر استفاده می کنند.
آمارهای موجود در مورد افزایش دسترسی به کامپیوتر و تأکیدات آشکار جامعه بر آن ها ما را وادار می کند بپرسیم، چرا اغلب معلمان از کامپیوتر کلاسشان استفاده نمی کنند. دلایلی در این زمینه وجود دارد که به تعدادی می توان اشاره کرد (1993، Ely به نقل از بیکنر)

الف. نرم افزارهای ضعیف و عدم دقت کافی معلمان
ب. عدم باور به مفید بودن کامپیوتر
ج. فقدان برنامه ریزی بلند مدت؛
بعضی از معلمان اعلام می کنند که در مدارس آن ها اغلب روندی برای برنامه ریزی بلند مدت در رابطه با تکنولوژی وجود ندارد. بنابراین آن ها مطمئن نیستند کدام نوع از تکنولوژی برایشان قابل دسترسی خواهد بود.
د. کامپیوتر به عنوان یک جانشین؛ کامپیوتر ممکن است به عنوان یک جانشین بر توجه دانش آموزان از معلم به سوی کامپیوتر مطرح شود. نرم افزارهای کامپیوتری وقتی خوب طراحی شوند می توانند به صورت آموزش فردی به کار رفته و سودمند، برانگیزنده و جالب باشند.
ه. فقدان حمایت مدیریتی؛ افزایش تکنولوژی هوشمند به دانش آموزان و معلمان اجازه می دهد تا با استفاده از شبکه های کامپیوتری با یکدیگر در مدارس خود یا ناحیه یا در سراسر کشور و جهان با یکدیگر رابطه داشته باشند. از طریق شبکه های اینترنت، دانش آموزان می توانند در نظرات همدیگر شریک شوند، در یک دامن? وسیعی از موضوعات یا پروژ? تحصیلی تشریک مساعی نمایند. همچنان که متخصصان سطح بالا چنین کاری می کنند (بیکنر، 1993)

1

5 - مدرسه ای کارآمد است که بین خانواده و مدرسه یک تعامل هماهنگ و اصولی بر قرار است : والدین باید در مدرسه واقعا حضور داشته باشند . مدرسه نمی تواند موفق باشد جز آنکه خانواده ها نیز در آن نقشی داشته باشند.
باید زمینه تعامل اولیای دانش آموزان و نهادهای مرتبط با مدرسه بگونه ای تسهیل شود که زمینه ی همدلی ، همکاری و همراهی را فراهم بیاورد.
 طی تحقیقاتی که به انجام رسیده است در کشورهای پیشرفته این نکته به وضوح قابل رویت است و در هر ماه یکبار کلاس های درس با حضور پدر و مادر تشکیل می شوند.

1

6 - در مدارس کارآمد معلمان توانایی استفاده از وسایل کمک آموزشی را دارند و نیز می توانند فعالیت های خود را خصوصا در زمینه ی  آموزشی از کامپیوتر استفاده کنند.

7 - بین تمامی معلمان و همکاران تعامل مهنا داری وجود داشته باشد و بین آنها رقابت های سالمی حاکم باشد.

8 -در مدارس کارآمد از برنامه های مکمل آموزشی ، فوق برنامه ها ، طرح های علمی ، ورزشی ، تفریحی و ... استفاده شود.

9 - در مدرسه ی کار آمد استعداد همه ی دانش آموزان کشف می شود.

10 -در مدارس کارآمد به مسائل عبادی و اعتقادی توجه می شود.

11 - تاکید بر اهداف آموزش و پرورش و نظام جمهوری اسلامی در مدارس کارآمد اولویت دارد.

12 - در مدارس کارآمد توجه به کار گروهی یک ارزش محسوب می شود .

13 - توجه به کیفیت کار و وجدان کاری در مدارس کارآمد نقش اساسی را دارد.

14 - مدرسه ای کار آمد است که تمام ابعاد مدرسه را در بر می گیرد . مدرسه ای که از نظر علمی ، آموزشی ، فرهنگی ، تربیتی کارآمد باشد.



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط ایرج مختارنیا در جمعه 88/1/28 و ساعت 9:38 عصر | نظرات دیگران()
     لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    منجات عیدانه
    تبریک عید نوروز 89
    تست هوش
    pleas
    جد اینترنت 40 ساله شد
    اسلام و خانواده
    تبریک ولادت امام زمان(عج)
    روز پدر و تولد امام علی
    یا علی مدد
    شهادت امام علی النقی
    گذری بر قهرمانان عشایر قره داغ
    نتایج جشنواره ی وبلاگ نویسی استان آذربایجان شرقی
    تربیت کودکان به روش آموزشی مونتسوری
    جشن پایان تحصیلی اول ابتدایی
    ولادت فاطمه ی زهرا
    [همه عناوین(61)][عناوین آرشیوشده]

    بالا

    طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

    بالا