سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جد اینترنت 40 ساله شد - آموزگارنوین
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبّتت به چیزی، کور و کر می کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
امروز: پنج شنبه 103 اردیبهشت 6
جد اینترنت 40 ساله شد
جام جم آنلاین: شبکه آرپانت که امروزه به عنوان جد پهنای جهانی وب (www) به شمار می رود، نخستین بار چهل سال قبل در 29 اکتبر 1969 در یک استودیوی دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس اولین پیام را انتقال داد.
اولین پیامی که الکساندر گراهام بل از طریق تلفن و در فاصله بین دو اتاق انتقال داد به این شرح بود: «آقای واتسون بیایید اینجا با شما کار دارم».
اما اولین پیام از طریق اولین شبکه اینترنت به دست پروفسور لئونارد کلنیراک انتقال داده شد این استاد دانشگاه کالیفرنیا قصد نوشتن واژه «Login» را داشت اما پس از آنکه دو حرف از این واژه را با صفحه کلید رایانه نوشت ، سیستم هنگ کرد. به این ترتیب رایانه دیگری که در فاصله حدود 500 کیلومتری از طریق شبکه «آرپانت» به این رایانه متصل بود تنها توانست «Lo» را دریافت کند، اما یکساعت بعد، این آزمایش با موفقیت تکرار شد و اینگونه جد اینترنت متولد شد.
آرپانت ، شبکه ای از رایانه ها بود که در سپتامبر 1969 (یکماه قبل از انجام این آزمایش) ساخته شد این پروژه را وزارت دفاع آمریکا اجرا کرد. هدف از راه اندازی این شبکه که بعدها با اختراع پهنای جهانی وب در حد یک شبکه جهانی توسعه یافت ، کنترل تحقیقات علمی در عرصه نظامی و اشتراک گذاری نتایج این تحقیقات میان تمام بخشهای پنتاگون بود.
به اعتقاد آمریکایی های درگیر جنگ سرد دهه 60 ، آرپانت پاسخی آمریکایی به پرتاب تماشایی اولین قمر مصنوعی دنیا به دست روسها بود اولین قمر مصنوعی «اسپانتیک» نام دارد.
از بین دانشمندانی که در پروژه آرپانت شرکت داشت ، «لئونارد کلنیراک» است که امروزه 75 سال دارد و یکی از قهرمانان تاریخ اینترنت به شمار می رود، به طوریکه روزنامه «لس آنجلس تایمز» در سال 1999 نام وی را وارد لیست «50 فردی که بیشترین تاثیر را در تکامل تجارت در قرن بیستم داشتند» وارد کرد.
<>
این دانشمند برجسته زمانی که اولین رادیوی خود را ساخت تنها 6 سال داشت در 25 سالگی در رشته مهندسی الکترونیک از کالج سیتی نیویورک فارغ التحصیل شد. در دوران دانشجویی برای اینکه بتواند مخارج تحصیل خود را تامین کند به عنوان تکنسین الکترونیک به صورت تمام وقت در دانشگاه کار می کرد در 28 سالگی از موسسه تکنولوژی ماساچوست (ام. آی. تی) مدرک دکترا گرفت. استاد راهنمای وی، کلاد شنون افسانه ای بود که به عنوان یکی از پدران انفورماتیک شناخته می شود.
از دیگر دانشمندانی که در پروژه «آرپانت» شرکت داشتند ، می توان به «وینتون سرف» نیز اشاره کرد دست سرنوشت ، سرف را هم وارد تاریخ وب کرد به طوریکه امروزه عنوان «یکی از پدران اینترنت» را یدک می کشد.
علاوه بر سرف و کلینراک ، استیو کراکر ، جان پاستل، مایک وینگفیلد و بن بارکر از دیگر بنیانگذاران شبکه آرپانت بودند.احتمالا در 29 اکتبر 1969 هیچ یک از آنها تصور نمی کردند که اختراعاشان راهی به سوی بزرگترین انقلاب نوآوری قرن یعنی انقلاب دیجیتالی بگشاید.
در روزهایی که در آن اینترنت 40 ساله می شود آیکان، سازمان عامل المنفعه بین المللی که وظیفه نظارت بر تنظیم مقررات استفاده از شبکه و ثبت نامها و دامنه های اینترنتی را به عهده دارد اعلام کرد که از 16 نوامبر امکان ارائه اولین آدرسهای اینترنتی که با الفبای غیر لاتین نوشته می شوند میسر خواهد شد. این قانون جدید، اینترنت را به شبکه ای واقعا بدون مرز تبدیل می کند.


  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط ایرج مختارنیا در جمعه 88/8/8 و ساعت 8:22 عصر | نظرات دیگران()
     لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    منجات عیدانه
    تبریک عید نوروز 89
    تست هوش
    pleas
    جد اینترنت 40 ساله شد
    اسلام و خانواده
    تبریک ولادت امام زمان(عج)
    روز پدر و تولد امام علی
    یا علی مدد
    شهادت امام علی النقی
    گذری بر قهرمانان عشایر قره داغ
    نتایج جشنواره ی وبلاگ نویسی استان آذربایجان شرقی
    تربیت کودکان به روش آموزشی مونتسوری
    جشن پایان تحصیلی اول ابتدایی
    ولادت فاطمه ی زهرا
    [همه عناوین(61)][عناوین آرشیوشده]

    بالا

    طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

    بالا